Skydda Dig mot identitetsstöld & bedrägerier på nätet

 

Skydda Ditt e-postkonto: logga alltid in på Ditt e-postkonto genom att skriva in webbadressen direkt i Din webbläsare

 

På HomeAway Sweden arbetar vi hårt för att erbjuda våra fastighetsägare och hyresgäster den bästa möjliga upplevelsen när det handlar om uthyrning och hyrning av semesterbostäder. Detta inkluderar att försöka se till att Du är skyddad från potentiella bedragare och identitetsstöld. Vi tittar ständigt efter sätt på vilka Ditt personliga e-postkonto och HomeAwaykonto kan ha utsatts för något, och gör allt vi kan för att hjälpa Dig att hålla Dina konton säkra. Det är dock viktigt att Du är medveten om att Du lär Dig känna igen hur bedrägerier via e-post kan se ut såväl som alla former av identitetsstölder online – så kallad ”phishing” eller ”nätfiske”.

 

Vänligen läs denna sidan noggrant då den innehåller viktig information om hur Du skyddar Dig mot identitetsstöld & bedrägerier på nätet.

 

 

Vad är ”phishing”?


Den vanligaste formen av identitetsstöld, så kallad "phishing" eller ”nätfiske”, inträffar när en brottsling tar lösenordet till Din e-postadress och på detta sätt får åtkomst till Din personliga inkorg och e-postmeddelanden. När Ditt e-postkonto har ”nätfiskats” kan kriminella vidarebefordra förfrågningar (som kommit in till Din inkorg) från hyresgäster till sina egna konton utan Din vetskap. Eftersom hyresgästen skickar e-postmeddelanden till Ditt e-postkonto kan han eller hon lätt bli ett offer för kriminella som utger sig för att vara Du.

 

 

Håll ögonen öppna för eventuella bedrägerier

 

Av erfarenhet vet vi att det finns många olika former av e-postmeddelanden för ”phishing”. Du kan erhålla ett meddelande med en länk att klicka på där det står ”Läs meddelande” eller ”Visa bilder & innehåll”. Om Du klickar på en sådan länk blir Du härledd till en falsk inloggningssida som ser ut som den från Din e-postleverantör eller i sällsynta fall till en inloggningssida för HomeAway.

 

Ett tips som vi rekommenderar är att Du för musmarkören över knappen eller den länk som Du ombeds att klicka på. Vänligen klicka inte på knappen, för helt enkelt bara musmarkören över den. Om Du ser en länk som uppenbarligen inte tillhör ”gmail.com”, ”mail.yahoo.com” et cetera, eller består av en lång rad olika nummer och bokstäver är det inte sidan till Din e-postleverantör eller Ditt konto hos HomeAway, klicka därför inte på länken.

 

För att försäkra Dig om att Du och Dina hyresgäster är skyddade mot bedrägerier ber vi Dig att Du alltid anger den korrekta webbadressen direkt i Din webbläsare.


 

Exempel på officiell inloggningssida (korrekt)


1.jpg

 

Exempel på falsk inloggningssida (inkorrekt)

 

2.jpg

 

 

E-postmeddelanden från HomeAway med brådskande krävda åtgärder är falska

 

Du kommer aldrig att ta emot e-postmeddelanden från HomeAway som ber om personlig information, bekräftelse av en betalning, uppgifter från Ditt kreditkort eller en uppmaning om att uppdatera personliga detaljer som användarnamn och lösenord via e-post. E-postmeddelanden som ber Dig att ”bekräfta” sådan information skickas aldrig av ett pålitligt nätföretag. Dessa e-postmeddelanden kommer varken från HomeAway eller Din e-postleverantör och innehåller ofta länkar med ”nätfiskeförsök”. Om Du erhåller ett misstänkt e-postmeddelande med information som liknar det som beskrivits ovan, klicka inte på länken i meddelandet, utan logga istället in Dig genom att fylla i webbadressen (d v s i detta fallet www.homeaway.se) direkt i Din webbläsare.

 

 

Vad Du gör om Du mottager ett misstänkt e-postmeddelande

 

Om Du tar emot ett e-postmeddelande som försöker att lura Dig att logga in via en falsk inloggningssida, vänligen rapportera detta omedelbart till Din e-postleverantör! Du kan göra detta direkt genom att gå till Din e-postleverantörs sida och söka på ”anmäla nätfiske”, ”rapportera spam” eller liknande sökord i huvudmenyn. Om det misstänkta e-postmeddelandet innehåller HomeAways logotyp eller företagsinformation, vänligen skicka det till spoof@homeaway.com så kommer vi att kontrollera det.

 

 

Skydda Dig med 4 enkla tips

 

  1. Använd endast Din e-postleverantörs officiella inloggningssida – skriv in den manuellt i Din webbläsare!
  1. Skydda Din personliga e-post genom tvåstegsverifiering: Vi har infört många säkerhetsåtgärder för att göra Ditt konto hos HomeAway så säkert som möjligt men vi har dessvärre ingen kontroll över säkerhetsprocedurerna hos Din e-postleverantör. Vi rekommenderar därför att Du använder tvåstegsverifiering vilket skyddar Ditt e-postkonto ytterligare. Vi rekommenderar även att Du byter till en e-postleverantör som erbjuder denna extra säkerhet. Tvåstegsverifiering innebär att när Du loggar in från en ny eller okänd enhet skickar Din e-postleverantör ett SMS eller ringer Dig med en unik kod för att bekräfta Din identitet.
  1. Inkludera Ditt telefonnummer i Din annons så att hyresgäster kan ringa till Dig för att bekräfta sin bokning och betalningsdetaljer innan de sänder Dig några betalningar, i synnerhet om Du bett om betalning via banköverföring till Ditt bankkonto. Vi rekommenderar alltid hyresgäster att ringa till uthyraren innan de betalar - genom att publicera Ditt telefonnummer i Din annons hjälper Du på så sätt till att förhindra att hyresgäster gör en betalning till fel person.  
  1. Vidta åtgärder för att acceptera kreditkort. Betalningar via kreditkort skyddar både Dig och Dina gäster.

 

 

Läs mer om säkerhetsinformation och mottag fler råd och tips på våra säkerhetssidor - klicka här!

sc-badge-se.png