Security Centre Security Centre

Tips och råd för säker bokning av privata semesterbostäder

KÄNN IGEN BEDRÄGERIER HUR DU UPPTÄCKER PHISHING

På HomeAway arbetar vi hårt med att skydda dig från olika former av bedrägerier, så som phishing eller nätfiske. Ett phishingmeddelande är ett falskt e-postmeddelande som kriminella skapar för att lura dig att ge ut din personliga kontoinformation. Vi har skapat denna guide för att hjälpa dig att upptäcka de typiska signalerna i ett phishingmeddelande och på så sätt skydda dina personliga detaljer.

VAD HAR PHISHINGMEDDELANDET BETT DIG ATT GÖRA?

Ett e-postmeddelande från HomeAway kommer aldrig att:

  • Be dig att synkronisera eller bekräfta ditt konto
  • Hota dig med inaktivering eller be dig att klicka på en länk för att återaktivera ett konto som vi har deaktiverat eller stängt av
  • Be dig att dela med dig av alla dina lösenord eller svar på dina säkerhetsfrågor
  • Erbjuda enorma rabatter genom en rabattkupong: om det ser för bra ut för att vara sant, så är det troligen det!
fraud-section1_popup.png

VART TAR
LÄNKARNA DIG?

Det finns enkla sätt att kontrollera om en länk är pålitlig:

  • Dra din mus över länken för att kontrollera vart webblänken som visas tar dig
  • Om du klickar på en länk, kontrollera att inloggningssidans webblänk eller namn startar med “https” och hänglåssymbolen innan du skriver in några uppgifter – detta betecknar om en webbsida är säker
  • Om du har några som helst tvivel kan du alltid googla webbsidan som du vill använda och då logga in i ditt konto därifrån

Om en länk inte ser säker eller äkta ut rekommenderar vi dig att du inte anger några kontodetaljer.

KONTROLLERA SPRÅKET

Följande exempel indikerar ofta om ett e-postmeddelande är från en bedragare

  • Dålig stavning
  • Grammatiska fel eller dålig användning av skiljetecken

KONTROLLERA E-POSTADRESSERNA

Ta en titt på vem som skickade det misstänkta e-postmeddelandet:

  • Kommer det från en domän tillhörande HomeAway eller någon som tillhör vårt nätverk?
  • Stämmer e-postadressen överens med e-postmeddelanden som du mottagit från oss tidigare?
  • Även om meddelandet har HomeAway i sin e-postadress kan det vara ett phishingmeddelande om det inte är den adressen som du brukar få e-post från oss ifrån

Var medveten om att nätfiskare kan imitera e-postadresser. S k spoofing är när en bedragare skickar ett meddelande som ser ut att vara från ett legitimt företag, som exempelvis din e-postleverantör eller HomeAway. Idén bakom spoofing är att få dig att tro att meddelandet är från någon som du litar på så att du läser meddelandet och följer dess instruktioner.
Det är viktigt att påpeka att dessa meddelanden inte kommer från eller på något sätt har något att göra med dessa legitima företag; e-postadresserna är manipulerade så att de ska se ut att komma från riktiga företag. Meddelandena kommer ifrån bedragarnas e-postkonton och är skickade från deras servrar.

VAD ATT GÖRA OM DU UPPTÄCKER NÅGOT MISSTÄNKSAMT

Klicka INTE på några länkar i e-postmeddelandet

Skicka det misstänkta meddelandet till spoof@homeaway.com där vårt säkerhetsteam granskar meddelandet. Vänligen notera att eftersom vi undersöker alla e-postmeddelanden som skickas till oss kan vi inte skicka svar från denna e-postadressen

Kontakta oss och be om bekräftelse via vår sida för kontakt

Genom att följa dessa enkla steg kan vi tillsammans hålla dig säker från phishingattacker