Frågor och svar om bästa matchning


1. Jag förstår inte hur bästa matchning fungerar. Kan ni förklara?

Bästa matchning är vårt nya system som fastställer sökresultat inom abonnemangsnivåer. Det visar annonser baserat på flera faktorer som med största sannolikhet leder till en lyckad bokning. Tanken är att det ska ge dig fler kvalitetsbokningar. Vi håller fortfarande på att utveckla funktionen bästa matchning så att den blir robustare och levererar fler relevanta resultat för varje sökning. Eftersom faktorerna som påverkar bästa matchning ännu utvecklas, är en omfattande lista över vad som har betydelse för funktionen inte möjlig.

Alla faktorer som räknas in i bästa matchning kan kategoriseras i två spann:

Vi kommer att fortsätta informera om viktiga förbehållningar och sådant du kan göra för att maximera semesterbostadens resultat.

2. Jag trodde att alla hyresgäster skulle få olika bästa matchning – varför är det inte så än?

När vi introducerade bästa matchning i augusti förklarade vi visionen för bästa matchning och sökposition. Den visionen kvarstår (läs mer här), men som i allt annat vi gör använder vi data för att ta informerade beslut och säkerställa att alla ändringar vi gör kan leda till fler bokningar. En del av förbättringarna tar tid. Sökresultaten blir mer varierade framöver och vi fortsätter att göra sökningar så relevanta som möjligt med hjälp av de uppgifter vi har om hyresgästen, bokningen och bokningsupplevelsen för varje annons.

3. Vad har ni lärt er om viktiga faktorer för bästa matchning hittills?

Vi lär oss ständigt nya saker av våra data, vår research och våra hyresgäster. Det finns en uppsjö av viktiga faktorer utöver det som finns i annonsvärderingen. De har testats och visat sig ge fler bokningar. Eftersom de är viktiga vill vi att ni förstår några av de signaler och faktorer som genererar fler bokningar:

4. Det känns som att jag gör allt rätt. Varför hamnar jag allt längre ner i sökresultaten?

I takt med att söklogiken utvecklas ändras sökresultaten och nya annonser kommer ut på marknaden. Därför är det svårt att mäta resultat med sökposition. Med tanke på hur många variabler som påverkar sökresultat och din potentiella placering rekommenderar vi att du fokuserar på bokningar istället för placering bland sökresultaten som framgångsindikation.

Tänk även på att bästa matchning tar hänsyn till tidigare data, så ändringar i annonsen eller bokningsupplevelsen kanske inte har omedelbar påverkan på dina bokningar.

Fortsätt läsa våra frågor och svar om du vill lära dig mer.

5. Det verkar som att personer med lägre annonskvalitet visas högre upp i sökresultaten. Hur kommer det sig?

Många faktorer i annonsvärderingen är viktiga eftersom hyresgäster har uppgett att de spelar stor roll. Komponenterna i annonskvaliteten är dock inte det enda som är viktigt för hyresgäster och det var därför bästa matchning skapades och lanserades. Vi fortsätter titta på viktiga faktorer i annonskvalitet och hitta rätt balans mellan dessa faktorer och andra data vi har om hyresgäster och annonser för att maximera bokningar.

6. Är det skillnad mellan sökningar som hyresgäster har angett datum för, respektive inte har angett datum för?

Annonser visas bara i sökresultat där hyresgästens specifika sökkriterier uppfylls. Så var det även innan vi introducerade bästa matchning. Om en hyresgäst exempelvis filtrerar efter en swimmingpool visas inga annonser utan swimmingpool i sökresultaten. Om hyresgästen anger specifika resedatum visas inga annonser i sökresultaten som inte är tillgängliga under de datumen.

Med bästa matchning skiljer sig placeringen beroende på om sökningarna har angivna datum eller inte.

7. Hur påverkar tillgängligheten i min kalender bästa matchning?

När hyresgäster inte anger datum vid sökning har tillgängligheten betydelse för annonsernas ordning bland sökresultaten.

Tänk på att sökresultaten ändras ständigt baserat på flera faktorer, men det är viktigt att din kalender stämmer så att du får bästa möjliga resultat.

8. Innebär det att det ska finnas så många tillgängliga datum som möjligt i kalendern?

Nej, det är inte bara tillgänglighet i kalendern som avgör placeringen i sökresultaten. Sökalgoritmerna tittar även på sannolikheten för att en bokningsförfrågan på en annons ska bli accepterad och antalet bekräftade bokningar. Om vi ser att annonsen har fått förfrågningar eller bokningsförfrågningar och det inte finns några bokningar i kalendern tyder det på att ingen har bokat semesterbostaden. Bokningar är det starkaste tecknet vi har på att din bostad är en bästa matchning för hyresgäster, så se därför till att din kalender är uppdaterad och korrekt.

9. Hur skiljer sig behandlingen av sökresultat mellan provisionsbaserade annonser och annonser med årligt abonnemang?

Abonnemangsnivå är den första faktorn som bestämmer sökposition. De som har ett årligt abonnemang visas inom den nivå de har köpt. Det innebär att en annons på platinanivå visas ovanför annonser på guld-, silver-, brons- och standard nivå.

Provisionsbaserade annonser har ingen garanterad sökplacering. En del av annonserna kan läggas till dynamiskt inom abonnemangsnivåer och sorteras efter bästa matchning. En del av dessa annonser visas längst ner i standardannonser och vissa kanske inte visas alls.

Abonnemangsannonser är fortfarande det bästa sättet att påverka placeringen inom sökresultat och få en garanterad placering på webbsidorna.

10. Vad är godkännandegrad för bokningar online? Vad är en ”bra” grad?

Godkännandegrad för bokningar är en ny typ av statistik och utgör procentandelen godkända bokningar av annonsens tio (10) senaste bokningsförfrågningar. Godkänn så många bokningsförfrågningar som möjligt. Vi rekommenderar att du har en godkännandegrad på minst 60 %.

11. Hur har bästa matchning fungerat hittills?

Bästa matchning har visat sig ge fler bekräftade bokningar och förfrågningar. Trots att algoritmen för bästa matchning fortsätter utvecklas gör vi aldrig några ändringar som inte har positiv inverkan på att ge fler bokningar. Läs mer om hur bästa matchning testas.

12. Visas annonser med bokningar online alltid ovanför annonser utan det?

Bokning online är en viktig faktor för placeringar bland sökresultat eftersom det är den tydligaste indikationen på att hyresgäster har hittat annonsen och lyckats boka den.

Om du inte erbjuder bokning online och är en bra matchning för hyresgäster går det bättre för din annons i sök- och bokningsresultat när du registrerar och använder onlinebokningar.

Att erbjuda bokning online garanterar inte att annonsen alltid visas ovanför annonser som inte erbjuder det. Det här är några orsaker till varför annonser med bokningar online visas lägre ner än annonser utan det:

13. Skiljer sig sökresultaten beroende på vem som hanterar annonsen – fastighetsägare eller fastighetsförvaltare?

Nej, enskilda annonser hanteras likadant av bästa matchning oavsett vem som äger eller förvaltar annonsen.