SÄKERHETSTIPS FÖR HYRESGÄSTER

Säkerhetstips och Verktyg för en Lyckad Semestervistelse



HomeAways webbplatser tillhör de säkraste internetsajter i världen och vi vill att Du får ut det mesta av dem. Vi rekommenderar Dig starkt att alltid följa dessa rekommenderade riktlinjer när Du bokar semesterbostad hos en utav våra fastighetsägare.

Tips innan Du bokar
Kontakta ägarna om information som inte är inkluderad i fastighetsbeskrivningen. Att ringa är en toppenidé!

Boka och Betala säkert

När du är redo att boka Din semesterbosta, begär ett hyresavtal som Du granskar innan Du signerar det. Varje fastighetsägare eller annonsör bör ha sina egna betalnings- och avbetalningsregler såsom husregler.


Viktig Information


Säkra Betalningsmetoder
Använd rekommenderade betalningsmetoder som kreditkort, check, PayPal eller banköverföring. Innan du genomför betalningen ber vi Dig ringa telefonnumret i annonsen och prata med ägaren för att bekräfta Din reservation och Dina betalningsdetaljer. Om det inte finns något telefonnummer, vänligen kontakta oss via vårt kontaktformulär.

Betala aldrig kontant eller via någon form av penningöverföringstjänst som Western Union eller MoneyGram. Dessa betalningsmetoder föredras av kriminella och användning av dem ogiltigförklarar alla garantier från HomeAway.

Kontakt och Avtal med Annonsören
Ring annonsören om Du har några som helst frågor angående den fastighet som uthyrs, exempelvis hur länge den har uthyrts eller om Du kan få kontaktdetaljer till tidigare hyresgäster. Begär ett hyresavtal där Dina förpliktelser framgår tydligt. Skulle annonsören inte använda sig av hyresavtal, fordra ett skriftligt kontrakt av något slag.

Upplever Du Problem med Annonsören?
Prata i första hand direkt med fastighetsägaren vid eventuella problem. Om detta inte skulle lösa dem, var vänlig kontakta vår kundtjänst - vi tar alla klagomål på allvar.

Falska Annonser
Vi har ett HomeAway Team som har hand om falska annonser. Var försiktig med annonser som verkar " för bra för att vara sanna" och som sticker ut med låg grammatisk standard, mycket lägre hyrespriser än liknande objekt och sådant som kan verka påfallande om man jämför med andra annonser i samma område. Om Du skulle bli betänksam över någon annons uppmuntrar vi Dig att kontakta oss.

Var medveten om att Annonsören kan vara Offer för så kallad "Phishing"
Våra fastighetsägare eller annonsörer kan ha kontakt med Dig som hyresgäst via många olika e-postleverantörer, system som befinner sig utanför HomeAways säkerhetsväggar. Dessa externa system skapar potential för i dessa fall så kallad "Secondary Phishing" eller "Sekundärt Nätfiske". "Secondary Phishing" innebär att en kriminell person tar sig in på en annonsörs e-postkonto, tar kontroll över det och ger ut sig för att vara annonsören själv, övertygar hyresgästen att skicka pengar till nätfiskarens konto istället för till annonsörens korrekta konto. För att beskydda sig från "Secondary Phishing" uppmanar vi Dig att alltid ringa telefonnumret i annonsen. Om annonsen skulle sakna ett telefonnummer, var vänlig kontakta oss via vårt kontaktformulär.


Betalningstips

Bekräfta med Annonsören innan Du betalar
Vi rekommenderar alltid att Du först ringer telefonnumret i annonsen och pratar med ägaren för att bekräfta Din reservation och Dina betalningsdetaljer innan Du genomför Din betalning per kreditkort, check, PayPal eller banköverföring . Om inget telefonnummer angetts i annonsen, vänligen kontakta oss via vårt kontaktformulär.


Betala aldrig Kontant eller via Penningöverföring
Betala aldrig kontant eller via någon form av penningöverföringstjänst som Western Union eller MoneyGram. Man kan inte kan spåra dessa betalningar och all användning av dem ogiltigförklarar alla garantier från HomeAway.


Försäkringar

HomeAways Grundgaranti | "Basic Rental Guarantee"
Vår Basic Rental Guarantee ger upp till 800€ i skydd om annonsen skulle vara ett internetbedrägeri*.

*Förluster på grund av nätfiske online, i detta fall så kallad "Primary Phishing" (" Primärt Nätfiske"), dvs. att annonsören är fiktiv och annonsen därmed ett bedrägeri.


Avbokningsskydd
Betalningar av semesterbostäder blir vanligtvis inte återbetalningsbara 30 till 90 dagar innan påbörjad resa, men dessa regler fastställs individuellt av annonsören eller fastighetsägaren och kan därför variera mycket.


Andra Frågor?

Kundtjänst
Har Du frågor? Vi finns här för att göra det bättre för Dig och hjälper gärna till! Var vänlig kontakta oss via vårt kontaktformulär.

Sök Din Semesterbostad här

Hitta Ditt perfekta Semesterboende